Koženkové vozítko, které jsme na silnicích vídali za socialismu, slaví sedmdesátku

 Technika 
28. března 2021 11:40 / redakce
  0
📷
5 fotografií v galerii
Jedinému homologovanému autu s plátěnou karoserií na světě je sedmdesát velorexy.cz
Kdo by neznal Velorex, koženkové vozítko, které jsme na silnicích vídali za socialismu tak často a které tolik proslavil film Vrchní, prchni!

Nikoho asi nepřekvapí, že Velorexu je už sedmdesát let. Vyrábět se totiž sériově začalo v roce 1951 poté, co komunistická vláda znárodnila malovýrobu bratří Stránských, kteří Velorex vymysleli.

Na Velorex stačil řidičák na motorku

Je to tak. Velorex se téměř po celou dobu produkce vyráběl jako tříkolové vozítko, především pro invalidy, takže na řízení tohoto nebezpečného vozidla stačil řidičský průkaz na motorku. Invalidé si tohoto "autíčka" moc neužili, protože nasednout a vylézt z něj nebylo vůbec snadné. Místo toho se Velorex stal autem pro všechny domácnosti, které nemohly našetřit na škodovku.

Později, přesně od roku 1971, se sice Velorex začal vyrábět také ve čtyřkolové verzi, ovšem obliba té tříkolové byla tak veliká, že se nakonec čtyřkolových "hadráků, jak se Velorexům přezdívalo nejčastěji, prodalo sotva 1 500 kusů.

Motorizace Velorexů byla samostatnou kapitolou, ale je také odpovědí na otázku, proč na řízení tohoto "auta" stačil řidičák na motorky. Velorexy totiž jezdily zásadně na motory z motocyklů. Motory 250 cm³ a 350 cm³ pocházely ze známých motocyklů Jawa, motor 175 cm³ z motocyklu ČZ, což byl skútr, který si mnozí možná pamatují pod přezdívkou Rikša.

Velorexy se pro svoji poruchovost přestaly raději vyrábět

Velorexy byly především nebezpečné. Jen si zkuste představit, že s takovým autíčkem, který má místo karoserie koženku nebo doslova nějaký hadr, sjedete do příkopu, narazíte do auta nebo vás nabourá jiný vůz. Přesto ale Velorexy "dojely" na svoji obrovskou poruchovost.

Poruchovost Velorexů byla dokonce tak obrovská, že tehdejší socialistické ministerstvo dopravy odebralo těmto vozům technickou způsobilost. Továrně v Solnici, kde se Velorexy vyráběly, se sice nakonec podařilo výrobu obnovit, ale Velorexy už nikdo nechtěl a kdo neměl peníze na škodovku, raději si koupil Trabant. Výroba Velorexů tak byla definitivně ukončena v roce 1973.

Dnes jde už jen o smutnou vzpomínku na socialistické časy, i když je stále řada sběratelů, kteří mají Velorexy ve svých sbírkách. Samozřejmě jako velkou raritu, nikoliv jako auto, které by se mohlo pyšnit označením "veterán". Dále čtěte: Socialistická klasika ke kávě. Český vynález, který se dodnes vyrábí po celém světě.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Televize je stále oblíbené médium, v průměru před "bednou" prosedíme až 4 hodiny denně

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008