Peugeot Darl’mat, prazvláštní auto, které jelo do Ameriky a zpátky
Peugeot s cizími geny
Závodní speciál Peugeot-Darl'mat 402 byl skutečně prvním Peugeotem v Le Mans, i když se nejednalo o čistokrevný Peugeot a ani tak úplně o model 402. Byl totiž odvozený od menšího modelu Peugeot 302, do kterého byl namontovaný motor z většího Peugeotu 402. A jak je to s tou čistokrevností? Tento vůz se nevyráběl stejně jako v té době ostatní vozy značky ve východofrancouzském Sochaux, ale v Paříži. Stvořil ho nadšený příznivec motoristického sportu Émile Darl’mat (1892–1970). Tento pán byl v podstatě prodejcem Peugeotu. Jenže měl taky v Paříži vlastní karosářskou dílnu a spousty originálních nápadů, které byl schopný realizovat. Proto se značka Peugeot rozhodla pověřit ho vývojem a výrobou malosériových sportovních aut, která se prodávala pod značkou Peugeot Darl’mat.
Legendární 24hodinovka
Émile Darl’mat miloval motoristický sport a jeho snem bylo sestrojit vůz, který by byl schopen ujet ultra-náročný závod trvající celých 24 hodin. Tato extrémní soutěž se pořádala na okruhu ve francouzském Le Mans každoročně už od května roku 1923, ovšem Peugeot na ní až do roku 1937 chyběl. Émile Darl’mat tak se svým vozem zajistil první účast francouzské značky na tomto závodě. A s velkým úspěchem! Vrátil se i v roce 1938 a úspěch zopakoval. Nicméně potom přišla válka a závodění v Le Mans zařízla.
Neodvratný konec automobilového génia
Po válce se už Darl’mat do Le Mans nevrátil. Bohužel se mu nepodařilo ani obnovit automobilový business, tedy aspoň ne na předválečnou úroveň. Vyrobil sice ještě malý dvoudveřový fastback kupé založený na Peugeotu 202, který dokonce v říjnu 1947 vystavil na pařížském autosalonu, nicméně výroba představovala jen pár kousků. V padesátých letech vyšel z dílny Darl’Mat ještě dvoudveřový kabriolet 203, ale ani ten netrhal prodejní rekordy. Vyrobilo se pouhých 150 kusů. Posledním dílem tohoto bezpochyby nadaného tvůrce, který se nesmazatelně zapsal do dějin automobilismu, bylo kupé vycházející z Peugeotu 403. Toho se však vyrobilo pouhých pět kusů. V té době už stárnoucí Émile Darl’mat neměl energii na to, aby se pouštěl do nových projektů. Slavná inovátorská firma Darl’mat se tak vrátila ke své činnosti, pro kterou ji její majitel v roce 1923 založil, a to prodávání aut. Pokračovala tak jako pařížský dealer vozů značky Peugeot. Už nikdy ale nebude považována za obyčejného dealera, navěky už si ji Francouzi budou pamatovat jako toho, kdo přivedl Peugeot do Le Mans.
Darl’mat v Česku
Ačkoli vozy, které Émile Darl’mat stvořil, byly vyráběny v tak malých sériích, že se do dnešních dnů nezachovaly, úplně ze světa nezmizely. Jeden z nich se dokonce před šesti lety objevil v Česku a shodou okolností to byl právě Peugeot 402 Darl'mat, tedy model, ze kterého vznikl slavný závodní speciál pro Le Mans. Jeho majitel s tímto exkluzivním vozem dorazil na prestižní mezinárodní sraz International L’Aventure Peugeot Meeting, což je každoroční setkání historických vozidel a veteránů Peugeot. Sraz historických vozů pořádá Asociace Aventure Peugeot každý rok v jiné zemi. Po rok 2018 si vybrala Českou republiku. Diváci si tak mohli prohlédnout jedinečný exemplář vozu, který je prapředkem závodního speciálu značky Peugeot pro závod 24 hodin Le Mans.
Darl’mat ze zámoří
U tohoto konkrétního vozu 402 Darl'mat, které v roce 2018 okouzlilo české publikum, je zajímavý i příběh o tom, jak se vlastně dostal ke svému majiteli. Ten si jej překvapivě přivezl ze Spojených států. Jak se tam automobil dostal? Odvezl ho tam jeden americký voják, který na jaře roku 1945 osvobozoval Paříž. Ovšem nejednalo se o jediný vůz, který takto přeplul Atlantik a začal nový život v Americe. Američtí vojáci se údajně do vozidel Peugeot Darl’mat zamilovali a odvezli si hned několik kusů. Hrdí Francouzi se ovšem snaží své národní dědictví dostat zpátky. Vznikla dokonce Asociace Darl’mat, jejíž cílem je najít a vrátit historická vozidla zpět do Francie.
Zdroj: Peugeot.