Vzpomínáte na model zvaný „Koule“? Dnes byste ho nepoznali, vyrostl z něj sexy SUV fastback

 Technika 
08. října 2023 08:30 / Ema Maxová
  0
📷
9 fotografií v galerii
První Peugeot 3008 přišel na trh před necelými  Peugeot
U lidí trvá jedna generace asi dvacet let. U aut je to sedm až deset let. Peugeot 3008, první svého jména, který byl uveden na trh v roce 2009, má tak za sebou dvě generace. Ta třetí byla odhalena před několika dny. Rozdíl mezi první a třetí generací je opravdu markantní. Nevěřili byste, že se jedná o stejnojmenný model.

Když první Peugeot 3008 přicházel před necelými 15 lety na trh, značka o něm mluvila takto: „Peugeot 3008 je kompaktní a prostorný cross-over, jenž představuje inovativní nabídku nejen v rámci modelové řady Peugeot, ale i z hlediska současného automobilového trhu.“ Pro svou inovativnost a za to, jak vyčuhoval z klasické modelové řady, dostal mimořádné čtyřciferné označení: 3008. Peugeot totiž po staletí používal klasické tříciferné názvy modelů. Čtyřciferné byly vyhrazeny pro výjimečné modely.
Peugeot 3008 byl první cross-over značky. Co to znamená? To, že se vůz nachází na křižovatce několika existujících automobilových segmentů. U 3008 se přitom jednalo o SUV, MPV a klasické verze hatchbacku.

Kromě toho byl nový model vybaven řadou převratných technologií jako například Grip Control pro jízdu náročným terénem. Na výběr bylo několik jízdních režimů jako Sníh, Písek, Terén (bláto / prašné cesty / mokrá tráva) a ESP off. Přibyly i ekologicky zaměřené technologie, které vozu nabídly vlastnosti, které byly v té době považovány za neslučitelné. Jedná se zejména jízdní potěšení na palubě vyvýšeného vozu, lepší pohyblivost v terénu a současně ohleduplnost vůči životnímu prostředí.

První generace modelu 3008 se vyznačovala velmi originálním vzhledem. Vůz měl zvýšenou pozici při řízení, zkosená boční okna a velmi robustní linie karoserie. Samotná značka to tehdy popsala takto: „Stylové znaky typické pro značku Peugeot se přizpůsobily velkorysé objemnosti vozu, zatímco široké zadní blatníky opticky podporují dojem, že vůz pevně sedí na silnici. Vůz má díky výztuhám v úrovni podélných nosníků a nárazníků výrazný off-road vzhled.“ Celkově však vůz působil trochu kulatě, jako takový roztomilý obtloustlý medvídek a nic na tom nezměnil ani hrozivě zubatý výraz čelní masky. Není divu, že tak před 15 lety dostal Peugeot 3008 přezdívku „Koule“. 

Druhá generace, která přišla na trh v roce 2017, ale přinesla zásadní obrat. Z crossoveru se stalo čistokrevné SUV. Dynamický, výrazně atraktivní design uchvátil odbornou i laickou veřejnost. Média pěla na nový model samou chválu. Nebylo tak žádným překvapením, že se mu s přehledem podařilo vyhrát nejprestižnější titul v motoristické branži, Evropské auto roku. Zajímavé na tom bylo to, že se jednalo o vůbec první SUV, kterému se to za padesát let historie ankety povedlo. Toto ocenění, a ještě mnoho dalších, které se mu podařilo získat, vystřelila nový vůz na vrchol prodejnosti. Model Peugeot 3008 druhé generace se stal skutečným bestsellerem. 

Třetí generace přijde na evropský trh v únoru roku 2024. Podoba vozu byla odhalena 12. září tohoto roku v kolébce značky Peugeot, ve francouzském městě Sochaux. Designově se tento model posunul o obrovský kus. První generaci je vzdálen na světelné roky. Upustil dokonce od své tolik žádané podoby SUV a uvedl tak zvaný typ SUV fastback. Nutno říci, že stylové a zároveň sportovní zkosení zadní části je mimořádně atraktivní. Jeho silueta je dynamická a zároveň aerodynamická. Spojuje v sobě eleganci, efektivitu a prostornost. Dynamika linií nového 3008 vychází z vyvážených rozměrů vozu (délka: 454 cm, šířka: 189 cm, výška: 164 cm). Tyto proporce z něj činí jedno z nejkompaktnějších SUV v segmentu C. Současně však vůz poskytuje dostatek prostoru pro cestující i zavazadla. V přední části vozu se vyjímá legendární světelný podpis značky ve tvaru tří drápů. Čelní maska je precizně propracovaná. Nad ní je tenký elegantní pás obepínající celou přední část, do kterého jsou začleněny ultrakompaktní světlomety. Díky tomuto výraznému designovému prvku má Peugeot 3008 pronikavý mimořádně pronikavý vzhled, který potvrzuje jeho modernost a osobitost. 

Oblost je ta tam, nový Peugeot 3008 je svalnatý sportovec. Ta největší revoluce se ovšem odehrála v interiéru. Tam najdete impozantní panoramatickou obrazovku tvořenou jediným jednadvacetipalcovým panelem s vysokým rozlišením, který sahá od levého konce palubní desky až ke středové konzole. Tato obrazovka vypadá, jako by se doslova vznášela nad palubní deskou. Plovoucí efekt podtrhuje speciální LED ambientní osvětlení pod displejem.

Také motorizace se za patnáct let posunuly do zcela jiné dimenze. Dieselové motory z nabídky zmizely úplně. Čistě benzínové agregáty jakbysmet. Jediné pohony, kterým ještě chutná benzín, jsou plug-in hybrid a mild-hybrid. Absolutní dominanci si naopak získaly elektromotory. V této oblasti nabízí nový Peugeot 3008 hned tři plně elektrické varianty: dvě dvoukolky s dojezdem 525 nebo 700 kilometrů a jako čtyřkolku s dojezdem 525 kilometrů. Nový Peugeot 3008 dorazí na český trh na začátku roku 2024. O propastných odlišnostech od první generace se tak už brzy přesvědčíte na vlastní oči.

Zdroj: Peugeot.

Témata: auto, moto, Peugeot
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Celulitida trápí ženy bez ohledu na věk i postavu. Tělu je potřeba dodávat živiny, které jsou účinné...

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum