Věčně nespokojený 125 let starý elektromobil by byl dnes konečně šťastný
Začátky automobilismu byly v podstatě zlatou érou elektromobilů. Tento pohon se paradoxně používal dříve než spalovací motory. Na americkém kontinentu dokonce kdysi jezdilo víc elektromobilů než konvenčních vozů. Benzínová auta byl považována za nepraktická (startovala se klikou), hlučná a složitá na údržbu. Pak ale přišlo pár inovací, díky kterým se spalovací motor prosadil. Elektromotor se pak po mnoho let krčil v jeho stínu. Do centra pozornosti se elektřina dostala až ve 40. letech 20. století, tedy v době druhé světové války. Důvodem byl nedostatek pohonných hmot. Veškeré jejich zásoby totiž zabrala armáda pro válečné využití. Auta se přizpůsobila době, a tak například ve Francii přišla automobilka Peugeot s malým užitkovým elektromobilem nazvaným VLV.
Tento vůz zvládl ujet na elektřinu až 80 kilometrů, maximální rychlost byla 36 km/h. Nicméně automobilka vyprodukovala jen 377 kusů a jakmile benzínová krize pominula, výroba vozu byla zastavena.
Jenže Peugeot se myšlenky elektrického pohonu nevzdal a o padesát let později uvedl na trh malý Peugeot 106 Eléctrique. Soukromí klienti se do nákupu tohoto drahého a ne zrovna praktického modelu moc nehrnuli. Státní instituce se však chtěly pochlubit ekologickým přístupem, a tak Peugeot 106 Eléctrique ochotně kupovaly. Například francouzská pošta si pořídila početnou elektrickou flotilu. Do Česka se tenkrát tento vůz nedovážel, ale dal se kromě Francie pořídit i v Belgii, Nizozemsku, Anglii a v Norsku. Až do roku 2009 byl Peugeot 106 Eléctrique nejprodávanějším elektromobilem na světě, přičemž se ho prodalo asi deset tisíc kusů. Co se týče jeho charakteristik, vykazoval tento vůz dojezd kolem 100 kilometrů, výkon 20 kW/27 koní a maximální rychlost 95 km/h. Dobíjení trvalo asi čtyři hodiny.
Opravdový nástup elektromobilů nastal v roce 2009. A Peugeot samozřejmě nemohl chybět. Obsadil značnou část evropského trhu elektromobilů s modelem Peugeot iOn. Tento vůz dokázal využívat rychlodobíjecí stanice, které dobily baterii na 80 procent za pouhou půlhodinku. Z běžné elektrické sítě se iOn dobíjel asi šest hodin. Výkon motoru činil 47 kW neboli 64 koní a dojezd dosahoval 150 kilometrů. Už při uvedení na trh projevily o tento vůz zájem energetické společnosti, mezi nimi i ČEZ, který tehdy uzavřel s českým zastoupením Peugeotu smlouvy na dodávky několik desítek vozů.
Další elektrickou revoluci vyvolaly nové emisní normy. Evropská unie schválila rozhodnutí, že od roku 2035 automobilky na evropském trhu budou moci prodávat pouze bezemisní vozy, což za současné situace splňují takřka výhradně elektromobily. Výrobci automobilů se tedy vrhli do vývoje a výroby vozů s nulovými emisemi. Dnes, když je tato revoluce v plném proudu, najdete na trhu doslova přehršel vozů na elektrický pohon. Každá automobilka jich nabízí hned několik. A Peugeot opět nechybí. Jeho model e-208 patří k nejprodávanějším elektromobilům na světě. Jeho přednosti mluví samy za sebe: výkon 100 kW neboli 136 koní, dojezd až 409 kilometrů, maximální rychlost 150 kilometrů a zrychlení z nuly na sto za pouhých 8,2 s.
Klienti, které kdysi ohromil „nespokojený“ rekordman by se nestačili divit. A „Věčně nespokojená“ by určitě zářila štěstím a hrdostí nad tím, kam to elektrický pohon dotáhl.
Zdroj: Peugeot