Favorit byl prvním českým elektrickým autem. Nikam ale nedojel
Elektrický Favorit se začal vyrábět v Plzni v roce 1992, tedy až po sametové revoluci. V té době byl právě tento model Škoda stále velmi oblíbeným autem mezi českými řidiči. Elektrické auto dostalo jméno Favorit Eltra, ale jeho osud byl velmi rychlý.
Elektrický Favorit totiž nikam nedojel. Ale nelze mu to zazlívat. O elektromobilitě se tehdy v podstatě pouze snilo, a tak už samotný fakt, že bylo vůbec vyrobeno pár stovek elektrických škodovek, je úžasný. Eltra totiž měla ve svém zavazadlovém prostoru 14 olověných akumulátorů, které s napětím 6 V měly dojezd pouhých 80 kilometrů. A to zřejmě ještě jen shodou mnoha šťastných okolností.
Přední kola Favoritu Eltra poháněl tedy elektromotor o výkonu 15,5 kW. Navíc motor byl pouze jednosměrný, takže k sobě potřeboval převodovku, která zařadila zpětný chod.
Auto se pak rozjelo zařazením jakékoli rychlosti v kombinaci s puštěním spojky a přidáním plynu. Jinak se Favorit Eltra od svých benzínových bratrů nijak nelišil a i uvnitř vypadal zcela stejně.
Žádný úspěch to nebyl
Továrna sice původně měla zakázky na dodání elektrických Favoritů do zahraničí, vůz ale vyvíjela příliš dlouho, a tak se nakonec žádný vývozní zázrak nekonal. Do zahraničí se dostalo jen pár kusů, zbylé zůstaly na českém trhu. Dodnes se jich dochovalo jen několik kusů.
Jeden má ve své sbírce samozřejmě také sama mladoboleslavská automobilka. Favorit Eltra je tak zapomenutým vozem, prvním svého druhu, který se na českém území začal vyrábět. Měl ale krátký život a po svém neúspěchu se přestal vyrábět hned po prvním roce, kdy byl uveden do provozu. Dále čtěte: Smutná ikona socialistického autoprůmyslu měla nespočet posměšných přezdívek.