Socialistická kopie legendárního Transporteru upadla po revoluci v zapomnění
Pokud si je pamatujete, pak také možná víte, že tahle auta se jmenovala Barkas a vyráběla se, jak jinak, ve východoněmeckém Chemnitzu. A legendárnímu VW Transporter se podobala až neuvěřitelně nápadně.
Obkreslený design a motor z Wartburgu
Je to tak. Socialistický automobilový průmysl skutečně Barkasy vyráběl se záměrnou podobou s VW Transporterem. Barkasy ale samozřejmě neměly zdaleka takovou kvalitu, jako jejich západoněmecký vzor.
Minimálně už z toho důvodu, že Barkasy měly pod kapotou motor o objemu 900 kubických centimetrů a výkonu 37 koní, což byl motor používaný v nechvalně smradlavých vozech Wartburg.
Právě tyto motory se slabým výkonem pochopitelně nemohly stačit na pohon tak těžkého vozu, zvlášť, když byl ještě třeba plně naložený, takže Barkasy toho ve finále moc nevydržely. Přesto se v NDR těchto aut vyrobilo téměř 200 tisíc kusů, což je na tu dobu docela obdivuhodné číslo.
Multifunkční kopie
Přestože Barkasy měly být socialistickou reakcí na legendární Transportery, kterými se na západě jezdilo na výlety a v Americe se proháněly po kalifornských plážích, byly fakticky jen další smutnou připomínkou neschopnosti socialistické ekonomiky.
Slabé motory z Wartburgu ho značně limitovaly a i když po roce 1989 získal poslední model Barkasu motorizaci z Volkswagen Golf, v konkurenci zahraničních aut už v postsocialistických zemích na trhu neobstál a jeho výroba definitivně skončila.
Od sedmdesátých let se ale Barkasy vyráběly v mnoha karosářských variantách. Tato auta například jezdila jako valníky s dvoumístnou kabinou, jako klasická dodávka, sanitka nebo malý mikrobus. Žádnou retro nostalgii ale tyhle vozy nevyvolaly a po pádu Berlínské zdi vlastně doslova upadly v zapomnění. Dále čtěte: Za socialismu naspořili lidé na vkladní knížky miliardy. Schovávali si je v šuplících mezi prádlem.