První majitel sériového auta ve Francii byl pan Poupardin. Koupí čtyřmístného vozu způsobil velký rozruch
První majitel sériového auta ve Francii, pan Poupardin, by se zřejmě nestačil divit. Když totiž 27. srpna 1891 objednával automobil u svého známého obchodníka v Paříži (jinde se ostatně v té době auta neprodávala), byl oficiálně první soukromou osobou, která si ve Francii tento převratný vynález koupila. Jednalo se o čtyřmístný vůz s naftovým motorem o výkonu dvou koní. Jmenoval se Peugeot Type 3 a byl prvním modelem na světě, který se vyráběl sériově. 2. října téhož roku byl panu Poupardinovi vůz dodán.
První auto v několikatisícovém Dornachu vzbudilo značný rozruch. Mnozí totiž nevěřili, že spalovací motor někdy může nahradit koňskou sílu. Vždyť kůň provázel člověka od nepaměti. Archeologové dokázali, že ho lidé domestikovali už v období 5500 let před našim letopočtem. Nikoho by ani ve snu nenapadlo, jak rychle ho auta vytlačí na vedlejší kolej.
Dokonce ani bratři Peugeotové nevěřili v budoucnost automobilu. Považovali ho za módní výstřelek, který rychle odezní. Jediným členem rodiny, který v automobil pevně věřil, byl vizionář Armand Peugeot. Ten dlouhé měsíce na své bratry naléhal a přesvědčoval je, aby se pustili touto cestou a plně se soustředili na výrobu motorových vozidel.
Už v samotných počátcích automobilismu Armand Peugeot předvídal, že se díky automobilu z firmy Peugeot stane jeden z nejdůležitějších průmyslových podniků ve Francii. A tato předpověď se do puntíku splnila. Dnes je značka Peugeot zastoupena ve 160 zemích a od roku 1891 prodala téměř 75 milionů vozů.
Než ale Peugeot k tomuto výsledku došel, prošel náročnou cestou plnou zvratů. Za její začátek lze považovat parní tříkolku, kterou Armand Peugeot vyvinul společně s uznávaným odborníkem na parní pohon Léonem Serpolletem. Peugeot však rychle pochopil, že automobil, který má na trhu uspět, potřebuje čtyři kola, spalovací motor s mnohem nižší hmotností než parní stroj, a hlavně musí být možno ho vyrábět sériově, nikoli rukodělnou výrobou. Tak přišel na svět Type 1 a následně Type 2. Jednalo se však víceméně o experimenty, které se ke klientům nedostaly. To se povedlo až u modelu Type 3. Ten se zapsal do historie jako první vůz na světě vyráběný sériově. Vyrobil se v počtu 64 kusů a jeden z nich si právě před 130 lety pořídil zmíněný pan Poupardin.
Tento konkrétní vůz se do dnešního dne nezachoval. Pár kousků z 64 kusové série však stále existuje a jeden z nich můžete právě teď vidět v muzeu značky Peugeot v Sochaux ve Francii. Muzeum si v těchto dnech připomíná ještě další výročí, a to 26. září 1810. Jedná se o datum založení značky Peugeot. Ta tedy nyní slaví 211 let, a je tak nejstarší aktivní automobilovou značkou na světě. K uctění slavnostního dne přísluší významná událost, a tou je zahájení výroby nového modelu. 29. září 2021 se tedy se ve francouzském závodě skupiny Stellantis v Mulhouse rozjela výroba nového modelu Peugeot 308.
Právě tento vůz je nejnázornější ukázkou, jak se automobilový svět za 211 let trvání značky změnil. Nový Peugeot 308 uvádí řadu nových a zcela převratných technologií. Jednou z nich je poloautomatická změna jízdního pruhu, automatické přizpůsobení rychlosti v zatáčkách, revoluční maticové světlomety, systém sledování mrtvého úhlu fungující na vzdálenost až 75 metrů aj. Obrovský posun nastal i v nabídce pohonů. Nový Peugeot 308 bude nabízen jako benzín, diesel i plug-in hybrid s dvěma výkonovými variantami. V roce 2023 dorazí i jako 100% elektromobil a mild-hybrid. Kdo by uvěřil, že od jeho prapředka Peugeotu Type 3 ho dělí jen 130 let?
Zdroj: Peugeot