První majitel sériového auta ve Francii byl pan Poupardin. Koupí čtyřmístného vozu způsobil velký rozruch 

 Technika 
12. října 2021 14:37 / Ema Maxová
  0
📷
4 fotografie v galerii
Vzhled prvních aut připomínal spíše kočár Peugeot
Když se dnes díváte na ucpané čtyřproudovky, přeplněné mnohopatrové parkovací domy a stovky automobilových modelů a značek, jen stěží lze uvěřit, že generace našich pradědů a prababiček automobil ještě neznala. Ještě před přibližně sto lety jezdilo po cestách více koňských spřežení než automobilů, před padesáti lety měl v každé vesnici auto jen pošťák a pár vyvolených rodin, před deseti lety už v Česku připadalo jedno auto na tři obyvatele, dnes se v naší desetimilionové zemi počet aut blíží šes

První majitel sériového auta ve Francii, pan Poupardin, by se zřejmě nestačil divit. Když totiž 27. srpna 1891 objednával automobil u svého známého obchodníka v Paříži (jinde se ostatně v té době auta neprodávala), byl oficiálně první soukromou osobou, která si ve Francii tento převratný vynález koupila.  Jednalo se o čtyřmístný vůz s naftovým motorem o výkonu dvou koní. Jmenoval se Peugeot Type 3 a byl prvním modelem na světě, který se vyráběl sériově. 2. října téhož roku byl panu Poupardinovi vůz dodán. 

První auto v několikatisícovém Dornachu vzbudilo značný rozruch. Mnozí totiž nevěřili, že spalovací motor někdy může nahradit koňskou sílu. Vždyť kůň provázel člověka od nepaměti. Archeologové dokázali, že ho lidé domestikovali už v období 5500 let před našim letopočtem. Nikoho by ani ve snu nenapadlo, jak rychle ho auta vytlačí na vedlejší kolej. 

Dokonce ani bratři Peugeotové nevěřili v budoucnost automobilu. Považovali ho za módní výstřelek, který rychle odezní. Jediným členem rodiny, který v automobil pevně věřil, byl vizionář Armand Peugeot. Ten dlouhé měsíce na své bratry naléhal a přesvědčoval je, aby se pustili touto cestou a plně se soustředili na výrobu motorových vozidel.

Už v samotných počátcích automobilismu Armand Peugeot předvídal, že se díky automobilu z firmy Peugeot stane jeden z nejdůležitějších průmyslových podniků ve Francii. A tato předpověď se do puntíku splnila. Dnes je značka Peugeot zastoupena ve 160 zemích a od roku 1891 prodala téměř 75 milionů vozů. 

Než ale Peugeot k tomuto výsledku došel, prošel náročnou cestou plnou zvratů. Za její začátek lze považovat parní tříkolku, kterou Armand Peugeot vyvinul společně s uznávaným odborníkem na parní pohon Léonem Serpolletem. Peugeot však rychle pochopil, že automobil, který má na trhu uspět, potřebuje čtyři kola, spalovací motor s mnohem nižší hmotností než parní stroj, a hlavně musí být možno ho vyrábět sériově, nikoli rukodělnou výrobou. Tak přišel na svět Type 1 a následně Type 2. Jednalo se však víceméně o experimenty, které se ke klientům nedostaly. To se povedlo až u modelu Type 3. Ten se zapsal do historie jako první vůz na světě vyráběný sériově. Vyrobil se v počtu 64 kusů a jeden z nich si právě před 130 lety pořídil zmíněný pan Poupardin.

Tento konkrétní vůz se do dnešního dne nezachoval. Pár kousků z 64 kusové série však stále existuje a jeden z nich můžete právě teď vidět v muzeu značky Peugeot v Sochaux ve Francii. Muzeum si v těchto dnech připomíná ještě další výročí, a to 26. září 1810. Jedná se o datum založení značky Peugeot. Ta tedy nyní slaví 211 let, a je tak nejstarší aktivní automobilovou značkou na světě. K uctění slavnostního dne přísluší významná událost, a tou je zahájení výroby nového modelu. 29. září 2021 se tedy se ve francouzském závodě skupiny Stellantis v Mulhouse rozjela výroba nového modelu Peugeot 308.  

Právě tento vůz je nejnázornější ukázkou, jak se automobilový svět za 211 let trvání značky změnil. Nový Peugeot 308 uvádí řadu nových a zcela převratných technologií. Jednou z nich je poloautomatická změna jízdního pruhu, automatické přizpůsobení rychlosti v zatáčkách, revoluční maticové světlomety, systém sledování mrtvého úhlu fungující na vzdálenost až 75 metrů aj. Obrovský posun nastal i v nabídce pohonů. Nový Peugeot 308 bude nabízen jako benzín, diesel i plug-in hybrid s dvěma výkonovými variantami. V roce 2023 dorazí i jako 100% elektromobil a mild-hybrid. Kdo by uvěřil, že od jeho prapředka Peugeotu Type 3 ho dělí jen 130 let? 

Zdroj: Peugeot

Témata: auto, moto, retro, vůz
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Chystáte se péct tradiční perníčky? Máte nejvyšší čas, aby do Vánoc ještě změkly

Tech

„Železná lady“ automobilového průmyslu, Linda Jackson, si za elektrifikací Peugeotu stojí a neustoupí...