První tank světa slaví 107 let. Měl legrační jméno a vyrobili ho Angličané

 Technika 
07. září 2022 09:39 / Mirka Malá
  3
📷
2 fotografie v galerii
Malý Willie skutečně vypadal jako nádrž na vodu Wikimedia Commons / Andrew Skudder
Dnes jsou jedničkou ve vývoji a výrobě armádní techniky Američané, ale nebylo tomu tak vždy. První tak světa totiž vyrobili Angličané už v září 1915 a dali mu po anglicku opravdu legrační jméno.

Britové prvním tankem světa reagovali na průběh první světové války. Ta probíhala především v zákopech a stála mnoho utrpení a životů. Co takhle něco, co všechno přejede a ještě to daleko dostřelí a nic to nezastaví? Tak zněla základní otázka britských vojenských důstojníků Ernesta Swintona a Williama Hankeyho.

Výsledkem byl z dnešního pohledu takový legrační "tančík", který dostal také legrační jméno. Britové ho pojmenovali Little Willie, i když první kus, který sjel z montážní linky, byl docela macík. Vážil totiž 14 tun, i když byl opravdu maličký, navíc všude zapadl a jezdil tak pomalu, že by ho předběhlo i hejno kachen.

Nicméně Britové svého Malého Willieho velmi rychle opravili, všechno na něm vylepšili a Willie se začal vyrábět ve velkém. A tady přichází na řadu další zajímavost, která se pojí ke vzniku prvního tanku světa. Aby Britové výrobu tanku utajili před nepřítelem, neřekli nic ani dělníkům, kteří tanky vyráběli. Těm nakukali, že se jedná o vozidla, která budou na bojiště vojákům dovážet vodu. A tady vlastně vzniká sám název tank, tedy česky nádrž.

První sériově vyráběné britské tanky tak nakonec začaly sjíždět z anglických montážních linek v roce 1916 a už to nebyl Little Willie, ale Big Willie. A v září téhož roku byly tanky poprvé nasazeny na bojišti první světové války ve Francii. První tanky nesly označení Mark I a měly samozřejmě celou řadu neduhů, především se přehřívaly a často u nich docházelo k mechanickým závadám. Ale to lze určitě omluvit, vždyť šlo tehdy o něco naprosto přelomového. O další rok později proto Britové přišli s dokonalejším Markem IV.

Verze Mark IV měla lepší pancéřování a těchto tanků se celkem vyrobilo přes 1 200 kusů. Sloužily dobře až do konce války. Posádka tanku tvořila osmička vojáků, protože tank neměl žádné hlavní dělo, ale hned několik kulometů různých ráží po stranách. Většinou se jednalo o pět těžkých a pět lehkých kulometů. Tyto tanky nakonec sloužily i armádám jiných států. Ve své výbavě je měla například německá nebo japonská armáda. Tanky jezdily z dnešního pohledu legrační rychlostí 6,4 kilometru v hodině a na jednu nádrž ujely jen 56 kilometrů.

Velké množství těchto tanků bylo také použito pro další vývojové práce. Ve snaze zlepšit schopnost překračování příkopů byla vylepšena zadní část tanku a rozšířeny zadní kolejové pásy. Ale moc to nakonec nefungovalo. Jiné experimentální verze britských tanků Mark IV zase testovaly vysílačky, minomety umístěné v zadní části a vyprošťovací jeřáby. Některá z těchto zařízení byla později použita na skutečných operačních tancích. Mark IV byly také prvními tanky, které byly vybaveny takovým zlepšovákem pro vyproštění tanku. Velký dřevěný trám vyztužený plechem byl uložen na tanku pomocí sady rovnoběžných kolejnic. Pokud tank zapadl, trám se připevnil ke kolejnicím a ty jej pak vtáhly pod vozidlo, a tak se tank vlastně sám vyprostil z nepříjemného terénu.

Tank Little Willie je nicméně prvním tankem světa a naštěstí se jej podařilo zachránit před sešrotováním. Z dnešního pohledu legrační tank je tak vystaven v The Tank Museum, v Bovingtonu. Je to sice v podstatě jen prázdný trup bez motoru, ale stále je v něm k vidění nějaké to vnitřní vybavení.

Autorský článek, další zdroj: History

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Ivanka Trump se prohání v Egyptě na velbloudech jen několik dní poté, co prasklo, že donáší FBI na svého...

Styl

Friluftsliv je další skandinávská tradice, která zlepšuje psychickou pohodu během podzimu a zimy. Dokáže...

Tech

Nejrychlejší vlaky světa: Čínský maglev letí rychlostí až 460 kilometrů v hodině