V prosinci 1945 zmizela v Bermudském trojúhelníku celá letadlová eskadra. A po ní i záchranáři. Dodnes jde o jednu z největších záhad
Měla to být vlastně rutina, ale nakonec všech 14 letců a všech pět letadel nikdy nenašlo cestu zpět z nechvalně známého Bermudského trojúhelníku. A tato záhadná tragédie tím navíc neskončila. Nevrátilo se ani třináct záchranářů, kteří měli letadla i jejich posádky najít.
Jak celý záhadný cvičný let letadlové eskadry probíhal, je poměrně dobře zmapované. Stroje byly ve vzduchu zhruba dvě hodiny a provedly všechny naplánované úkony, včetně shození všech bomb. Pak se ale náhle ozval velitel letky a hlásil, že mu selhaly oba kompasy a nemá tak vůbec tušení, v jakém prostoru se pohybuje. Stejný problém potkal i ostatní čtyři letadla. Všechna v oblasti nakonec létala ještě téměř dvě hodiny a snažila se najít cestu zpět na základnu na Floridě. Poslední, co vysílačky zachytily, pak bylo nařízení velitele letky, aby se stroje připravily na nouzové přistání, protože všem došlo palivo.
Díky několika radarovým stanicím je známo, že všech pět strojů se celou dobu pohybovalo někde mezi Bahamami a Floridou. Eskadra tak byla stále blízko své základny, na kterou se ale nedokázala díky nefunkčním kompasům už dostat. Za necelé dvě hodiny poté, co se všechny stroje odmlčely, odstartoval na pátrací misi letoun se třinácti záchranáři. Chvíli po svém vzletu záchranářské letadlo ještě ohlásilo, že je vše v pořádku, a pak zmizelo. Posádka tankeru, který tou dobou plul poblíž, později hlásila, že slyšela výbuch.
A co přineslo vyšetřování jedné z největších záhad a leteckých tragédií, které se kdy v Bermudském trojúhelníku odehrály? Byly to poměrně zmatené závěry, podle kterých byla eskadra ve chvíli, kdy vypadly kompasy, přesně tam, kde měla podle plánu být. A to by znamenalo, že se vrátí na základnu do dvaceti minut. Velitel letky ale pak zřejmě začal zmatkovat a nevyužil některých základních pravidel, kterých se piloti drží v případě, že navigace nefunguje a místo toho to otočil na moře a další čtyři stroje spolu s ním. A pak už byli tak daleko, že jim na návrat nezbylo palivo. Co se stalo se záchranným strojem, rovněž nikdo neví. Vyšetřovací zpráva také nevyřešila otázku kompasů, které všem letadlům náhle přestaly během cvičné mise fungovat.
Během jedné rutinní cvičné operace tak zmizelo 27 mužů a šest letadel, žádné z nich se nikdy nenašlo, i když se o to pokoušely pátrači z celého světa dlouhá desetiletí, naposledy v roce 2012. V oblasti během různých výprav byla nalezena celá řada vraků letadel, žádné z nich ale nepatřilo k letce 19.
Bermudský trojúhelník tak má dodnes jednu z největších leteckých záhad, která se v něm odehrála. Obecně se za vrcholy trojúhelníku dnes považují Florida, Bermudy a Portoriko. Záhada letky 19 patří k těm největším. Mezi další nejzáhadnější zmizení v Bermudském trojúhelníku patří také záhada zmizelého civilního letu letadla Douglas DC-3 z roku 1948. Stroj se 32 lidmi na palubě odstartoval ze San Juan, v Portoriku, a letěl do Miami. Po letadle ani po 32 lidech na palubě se nikdy nenašly žádné stopy. V roce 1978 zmizel let Eastern Caribbean Airways 912 a od té doby po něm nebyla nalezena rovněž absolutně žádná stopa. A dokonce před několika dny letadlo Air France 895 zaznamenalo několik elektronických problémů poté, co vlétlo do oblasti Bermudského trojúhelníku, a raději se vrátilo zpět na odletové letiště Fort-de-France na Martiniku.
Autorský článek, další zdroj: History