Závodní divizi založil před 40 lety, jeho vozy však vyhrávaly závody už o sto let dříve

 Technika 
25. října 2021 07:42 / Ema Maxová
  0
📷
6 fotografií v galerii
Ve čtyřicátých letech celý svět obdivuje ladné křivky sportovního modelu Peugeot 402 Darl’mat Peugeot
Světoznámý výrobce automobilů Peugeot oznámil, že jeho závodní divize Peugeot Sport oslaví v říjnu 40 let od svého založení. Překvapí vás, jaká závodní monstra vyráběl Peugeot dávno předtím, než si na tento obor založil specialistu.

Je zajímavé, jak brzy po objevu automobilu začaly vozy mezi sebou závodit. První auta se datují kolem roku 1889, první vozy se začaly prodávat v roce 1891 a první automobilový závod na světě se odehrál už v roce 1895. Uskutečnil se na trati Paříž–Bordeaux–Paříž a vyhrál ho vůz značky Peugeot, což je nejstarší stále aktivní automobilka na světě. Tato značka se v motoristickém sportu angažovala už od svých počátků a dodnes ho považuje za činitele urychlujícího pokrok a efektivní laboratoř pro testování nových technologií. Ostatně v archívech Peugeotu byste dohledali, že samotný zakladatel značky, vizionář a neúnavný bojovník za vznik automobilu, Armand Peugeot, závodil na místě spolujezdce s vozem značky Peugeot už v roce 1899. Za volantem přitom seděl jeden z prvních a zároveň nejslavnějších závodníků všech dob Georges Lemaître.

20. století bylo z hlediska motoristických soutěží velmi rušné. Byla to doba, kdy lidé opojení možnostmi automobilů zkoušeli různé cesty a experimenty. Byla to doba, kdy bylo jen málo omezení. Neřešily se emise a ani se nijak zvlášť se nehledělo na bezpečnost. Designéři, technici a vývojáři měli volné ruce. Tak vznikaly neuvěřitelné sériové i závodní kousky. Motoristický sport se vyvíjel živelně a překypoval adrenalinem. A Peugeot byl přitom. Kolem roku 1900 byl nesmírně populární automobilový pohár nazvaný „l’Auto“ v Bouloni ve Francii. Zde byly vozy Peugeot častým hostem i vítězem.

V roce 1912 pak Peugeot vyhrál Grand Prix A.C.F. s neuvěřitelným monstrem vybaveným motorem o objemu 7,6 litrů a s maximálkou 190 km/h! O rok později se Peugeot s tímto vozem vydává za oceán, kde vítězí v slavném závodě 500 mil Indianopolis. V roce 1926 Peugeot září na domácí půdě, na nejslavnějším a nejnáročnějším závodě na světě 24 hodin Le Mans. Ve čtyřicátých letech celý svět obdivuje ladné křivky sportovního modelu Peugeot 402 Darl’mat, který láme rekordy. Postupem času se Peugeot pouští i do dálkových rallye zejména na africkém kontinentu. A pak v roce 1981 zakládá divizi, která veškeré sportovní aktivity převezme a pustí se do toho s novou vervou a nápady. Vzniká Peugeot Sport.

Tým Peugeot Sport, který založil Jean Todt a který se původně jmenoval Peugeot Talbot Sport, dal vznik řadě ikonických vozů, jako byly například nezapomenutelné modely Peugeot 205 T16, 405 T16, 206 WRC, 306 Maxi a 905 nebo novější Peugeot 908, 208 T16 Pikes Peak, 2008 DKR, 3008 DKR, 208 WRX a nyní revoluční Peugeot 9X8, který je připraven hrát klíčovou roli v plánu elektrifikace značky Peugeot a zároveň ztělesňuje úzké propojení mezi sportovním a designérským týmem značky. 

Čtyřicet let působení divize zanechalo nesmazatelné stopy v mnoha disciplínách motoristického sportu. Mnohým se vybaví velkolepé vozy Peugeot Sport na cestě za tituly a triumfy v mistrovství světa FIA v rallye nebo v nedávné době v mistrovství světa v rallycrossu, úspěchy na slavné Rallye Dakar v různých obdobích, vítězství v závodě 24 hodin Le Mans nebo v mezinárodním závodě do vrchu Pikes Peak „Race to the Clouds“, stejně jako v závodech na francouzských okruzích, nebo pódiová umístění v F1 jako výrobce motorů. A seznam není zdaleka úplný. Mezi hlavní úspěchy Peugeot Sport v motoristickém sportu od roku 1981 patří, například 5 titulů mistra světa v rallye v poháru konstruktérů, 3 vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, 3 vítězství v závodech Pikes Peak Hill Climb či 7 vítězství na Dakaru. A zdá se, že i se čtyřmi křížky na krku se Peugeot nebude bát pustit do nových dobrodružství.

Zdroj: Peugeot

Témata: auto, moto, Peugeot, retro
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Herec Miroslav Etzler v těžkém stavu. Připojený na kyslíku teď lituje, že se nenechal proti covidu očkovat

Styl

BMI určuje, zda jste obézní, či nikoliv. Podle jednoduchého výpočtu během chvilky zjistíte, jak na tom...

Dům a zahrada

Naučte se v obchodě poznat zdravou vánoční hvězdu a vyhněte se chybám, kvůli kterým květina mnohdy...

Zavřít reklamu