Tohle jste o filmech o Fantomasovi určitě nevěděli
Fantomas přinesl Louisi de Funèsovi, kterému v době natáčení bylo padesát, stejně jako komedie Četník ze Saint Tropez nebývalou slávu a teprve od těchto chvil se mu začalo dařit. Teprve nyní začal vydělávat miliony franků a začal dostávat i další nabídky. Do té doby hrál spíše menší role, i když jich na svém kontě měl do té doby už desítky.
Když však Louis de Funès zjistil, že bude hrát s Jeanem Maraisem, velmi se rozmýšlel, zda roli přijmout. Komisaře Juve měl totiž hrát jeho velký přítel, herec Bourvil. Ten byl však v té době už vážně nemocný a musel odmítnout. Vyjádřil přání, aby jeho roli dostal právě de Funès.
Jean Marais, který byl velmi ješitný a poměrně nepřístupný, měl ale dvojí honorář. Hrál jednak novináře Fandora, ale také ve většině scén právě samotného Fantomase. V případě, že se v jednom obraze objevili jak Fantomas, tak Fandor, byl pod šedou maskou Christian Toma, který jinak hrál ve filmu jednoho z policejních inspektorů.
„Dokonce masku Fantomase si navrhl on sám. Trávil pak v ní i 6 hodin denně, což bylo velmi unavující. Zvláště při scénách, které se točily venku a těch bylo poměrně hodně,“ vzpomínali tvůrci francouzských ateliérů, kde se většina scén celé trilogie natáčela.
Zajímavostí bezesporu je, že namaskovaný Jean Marais hrál také postavy Lorda Sheltona a vězeňského dozorce, tedy postav, za které se přestrojil Fantomas. Falešného komisaře Juvea hrál sám Louis de Funès, protože přemaskovat Maraise na Funese bylo takřka nemožné.
Zatímco Fantomas měl v původní knižní předloze jen škrabošku, ve filmu to byla modrozelená maska. Šokující je pak zjištění, jak to vlastně se samotným zlořádem Fantomasem bylo. V knižní předloze totiž vyjde najevo, že Fantomas je bratrem komisaře Juvea (Louise de Funèse) a zároveň otcem novináře Fandora. Paradoxní na tom celém pak bylo, že snoubenka novináře Fandora Helena je Fantomasovou dcerou. Čímž by tedy fakticky došlo k incestu, protože ve filmovém zpracování byli tihle dva milenci.
„Přičemž, když byl v plánu natočit čtvrtý díl Fantomas v Moskvě, mělo v něm být odhaleno, že Fantomas je otcem Fandora. To se nakonec netočilo, protože Louis a Jean měli spolu velké spory. Po natočených třech dílech už spolu hrát nechtěli. Ke všemu požadavky na honoráře byly tak vysoké, že produkce tehdy odmítla čtvrtý díl realizovat. Tedy alespoň ´prozatím´. Pak už ale oba dostávali jiné role a de Funès se nechtěl – i když ke slavnému filmu – vracet,“ vzpomínají dodnes lidé z filmového štábu trilogie Fantomas.
V českém znění Jeana Maraise dabují oba hlavní dabéři tohoto herce, a to jak Vladimír Ráž jako novinář Fandor, tak Miroslav Moravec, coby Fantomas. Filmová trilogie Fantomas byla u nás v kinech uvedena s velkým odstupem času a ke všemu ještě v opačném pořadí. Přitom filmy byly natočeny v letech 1964 – 1967.
Na natáčení Louis de Funès ne vždy v dobrém vzpomínal. Šlo o poměrně náročné scény. Například scéna, kdy Fantomas prchá v helikoptéře a komisař Juve visí na jeřábu, se točila metr nad zemí, a natočení trvalo několik hodin. Louis de Funès si při tom ale paralizoval svaly natolik, že musel podstoupit několikadenní rehabilitaci. Na druhé straně byl slavný francouzský komik také velmi odvážný. Kupříkladu akční scénu, kde přeskakuje vagóny expresu, točil on sám. Louis de Funès se totiž odmítl nechat se zastoupit kaskadérem. „Tvrdil, že nikdo jiný by to tak dobře nezahrál a divák by dubléra poznal,“ vzpomínají dodnes členové štábu.
V díle Fantomas se zlobí měl svůj filmový debut de Funèsův nejmladší syn Olivier, který letos slaví 70. narozeniny a je původem pilot u francouzských aerolinií. Ve filmu hrál Michu, bratra novinářky, partnerky novináře Fandora. S otcem natočil celkem 6 filmů, pak s ním hrál i v divadle, ale u herecké profese nakonec nezůstal.
Příběh o francouzském fantomovi Fantomasovi je už pořádně starý. Autorem literární předlohy je Pierre Souvestre. Jeho příběh vycházel v sešitovém vydání již počátkem minulého století. V letech 1913 - 14 vznikla dokonce pětidílná filmová, ještě němá série, režisérem byl tehdy Louis Feuillade.