Doba, kdy bylo vaření z pytlíku IN: Které druhy polévek socialistické ženy nejvíce uvítaly?
Boom pak přišel v 50. letech minulého století, kdy socialistické ženy po šichtě v práci předkládaly rodině gulášovku z pytlíku a knedlíky z prášku. A byly IN.
Ačkoli zmiňujeme jednu firmu, je třeba upřesnit, že v roce 1925 bylo jenom v Československu podle historiků celkem 26 výrobců náhražek klasických potravin. Pro rychlé vaření doma, ale i v přírodě či na dovolené, se nakonec staly pojmem hlavně dvě značky: Vitana a Maggi. Polévky z pytlíku, polévkové koření a bujóny v kostce vyráběné s těmito logy tak ovlivnily několik generací.
Už sto let s polévkami z pytlíku
Vše přitom začalo již před 100 lety - 1. července 1919. Tehdy byla založena společnost Graf na výrobu polévkového koření pro oblast Československa. Po pěti letech se na trhu objevila legendární Grafova polévková kostka.
O tři roky později se výroba přestěhovala do bývalého cukrovaru v Byšicích, kde bez přerušení funguje do dneška. Ve 30. letech popularita polévkových sušených výrobků dál rostla, takže značka Graf patřila mezi nejprodávanější v celém Československu. Bez zajímavosti není to, že se už v té době, tedy v roce 1934, objevila v prodeji řada polévek pro diabetiky.
Čtyři druhy polévek socialistické ženy uvítaly
Po válce brzy nastoupila éra komunismu, a s ním spojené znárodnění společnosti Graf v roce 1948. Zcela zásadním datem pro Vitanu se stal 5. prosinec roku 1950. To se tam totiž poprvé začalo vyrábět tekuté polévkové koření se značkou Vitana.
Sortiment továrny se v 50. letech ale dále značně rozšiřoval. V roce 1957 se poprvé na československém trhu objevily čtyři druhy sáčkových polévek – gulášová, hrachová, slepičí a flíčková. V témže roce byla ještě zaregistrována bujónová kostka Masox.
Populární slogan „Vitana vaří za vás" a oválné logo Vitany spatřily světlo světa v roce 1963. Do své nabídky zařadila Vitana v roce 1964 také výrobky na pečení, a za zmínku stojí rovněž uvedení dětské kaše Vlasta (1975) určené pro děti od 1 roku.
Doba, kdy bylo vaření z pytlíku IN
Pro spotřebitele a hlavně československé pracující ženy z toho plynul jasný profit. Výrobky šetřily čas, ve své době byly většinou ceněné jako chutné a ženy, které je připravovaly, byly považovány okolím za moderní hospodyňky. Co si přát víc?
Největší novinkou v 60. letech pak byla podle pamětníků pastovitá polévka zvaná „guláška“. Jednalo se o klasiku vývojového oddělení v Byšicích, nikde jinde ve světě se totiž podobné pastovité polévky nedělaly. Jen pro zajímavost: základem všech jmenovaných druhů polévek bylo hovězí maso a slanina. Každý den se do továrny nakupovalo zhruba deset tun masa.
Polévky ušetřily čas a námahu
Vitana prostě odnaučila hospodyňky trávit v kuchyni dlouhé hodiny. Přínosem byla ale vlastně všem, poněvadž potraviny z pytlíku s mnoha Čechoslováky objely doslova celý svět.
Společnost Vitana se v roce 1992 stala součástí norské skupiny Rieber & Son se sídlem v Bergenu, ve stejném roce uvedla na trh instantní polévky. O rok později vznikla dceřiná společnost na Slovensku. Dnes stojí továrna v místech bývalého cukrovaru. Podnik je však ve vlastnictví norského nadnárodního koncernu Orkla. Čtěte také: Retro reklamy táhly k obrazovkám miliony lidí. Pamatujete si ještě některou z nich?.