Doba, kdy bylo vaření z pytlíku IN: Které druhy polévek socialistické ženy nejvíce uvítaly?

 Koktejl 
14. července 2019 14:26 / Terezie Zamlynová
  30
📷
11 fotografií v galerii
Kdo by neznal polévky z pytlíku Shutterstock
Věděli jste, že polévkové koření a bujóny v kostce se u nás vyráběly už za první republiky? V době, kdy rostla průmyslová výroba a nezaměstnanost, lidé totiž hledali náhražky klasických potravin, a na trhu se tak objevily potraviny sušené.

Boom pak přišel v 50. letech minulého století, kdy socialistické ženy po šichtě v práci předkládaly rodině gulášovku z pytlíku a knedlíky z prášku. A byly IN.

Ačkoli zmiňujeme jednu firmu, je třeba upřesnit, že v roce 1925 bylo jenom v Československu podle historiků celkem 26 výrobců náhražek klasických potravin. Pro rychlé vaření doma, ale i v přírodě či na dovolené, se nakonec staly pojmem hlavně dvě značky: Vitana a Maggi. Polévky z pytlíku, polévkové koření a bujóny v kostce vyráběné s těmito logy tak ovlivnily několik generací.

Už sto let s polévkami z pytlíku

Vše přitom začalo již před 100 lety - 1. července 1919. Tehdy byla založena společnost Graf na výrobu polévkového koření pro oblast Československa. Po pěti letech se na trhu objevila legendární Grafova polévková kostka.

O tři roky později se výroba přestěhovala do bývalého cukrovaru v Byšicích, kde bez přerušení funguje do dneška. Ve 30. letech popularita polévkových sušených výrobků dál rostla, takže značka Graf patřila mezi nejprodávanější v celém Československu. Bez zajímavosti není to, že se už v té době, tedy v roce 1934, objevila v prodeji řada polévek pro diabetiky.

Čtyři druhy polévek socialistické ženy uvítaly

Po válce brzy nastoupila éra komunismu, a s ním spojené znárodnění společnosti Graf v roce 1948. Zcela zásadním datem pro Vitanu se stal 5. prosinec roku 1950. To se tam totiž poprvé začalo vyrábět tekuté polévkové koření se značkou Vitana.

Sortiment továrny se v 50. letech ale dále značně rozšiřoval. V roce 1957 se poprvé na československém trhu objevily čtyři druhy sáčkových polévek – gulášová, hrachová, slepičí a flíčková. V témže roce byla ještě zaregistrována bujónová kostka Masox.

Populární slogan „Vitana vaří za vás" a oválné logo Vitany spatřily světlo světa v roce 1963. Do své nabídky zařadila Vitana v roce 1964 také výrobky na pečení, a za zmínku stojí rovněž uvedení dětské kaše Vlasta (1975) určené pro děti od 1 roku.

Doba, kdy bylo vaření z pytlíku IN

Pro spotřebitele a hlavně československé pracující ženy z toho plynul jasný profit. Výrobky šetřily čas, ve své době byly většinou ceněné jako chutné a ženy, které je připravovaly, byly považovány okolím za moderní hospodyňky. Co si přát víc?

Největší novinkou v 60. letech pak byla podle pamětníků pastovitá polévka zvaná „guláška“. Jednalo se o klasiku vývojového oddělení v Byšicích, nikde jinde ve světě se totiž podobné pastovité polévky nedělaly. Jen pro zajímavost: základem všech jmenovaných druhů polévek bylo hovězí maso a slanina. Každý den se do továrny nakupovalo zhruba deset tun masa.

Polévky ušetřily čas a námahu

Vitana prostě odnaučila hospodyňky trávit v kuchyni dlouhé hodiny. Přínosem byla ale vlastně všem, poněvadž potraviny z pytlíku s mnoha Čechoslováky objely doslova celý svět.

Společnost Vitana se v roce 1992 stala součástí norské skupiny Rieber & Son se sídlem v Bergenu, ve stejném roce uvedla na trh instantní polévky. O rok později vznikla dceřiná společnost na Slovensku. Dnes stojí továrna v místech bývalého cukrovaru. Podnik je však ve vlastnictví norského nadnárodního koncernu Orkla. Čtěte také: Retro reklamy táhly k obrazovkám miliony lidí. Pamatujete si ještě některou z nich?.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Rihanna si rodinného života asi moc neužije. Zpěvák ASAP Rocky, se kterým má syna, byl obžalován za...

Styl

Jeseteří úplněk ve znamení Vodnáře vyvolá touhu po svobodě a lehkomyslnosti

Tech

Rusko chce mít nový jaderný bombardér už za dva roky. Nejspíš ale nebude mít vůbec žádný