Legendární pilot F1 Ayrton Senna zemřel 1. května 1994 v San Marinu. Pouhý jeden den po smrti jiného závodníka na stejné trati
Smrt brazilského pilota ale obklopují další tragické i pozitivní události. Nicméně automobilový svět v něm ztratil jednoho z nejlepších pitotů F1. Sennovi navíc bylo jen 34 let.
Dvě smrtelné nehody za 24 hodin
Velká cena San Marina roku 1994 byla doslova prokletá. O den dříve totiž zemřel rakouský jezdec Roland Ratzenberger, když jeho vůz havaroval během kvalifikace do závodu. Jeho a Sennovy havárie byly fatální, ale o závodním víkendu jich bylo mnohem víc. Šlo také o první smrtelné havárie, ke kterým došlo během závodu Formule 1 za posledních 12 let, píše Racingnews 365.
Co se tehdy vlastně na závodní dráze stalo? Havárie provázely už samotný start závodu. Pedro Lamy a JJ Lehto byli účastníky vážné nehody, když pilot Lotusu narazil do zadní části zastaveného Benettonu hned po startu. Všude létaly trosky vozů a na trať vyjel Safety Car. Závod byl znovu spuštěn v 6. kole, Senna vedl a Schumacher byl druhý. V dalším kole Sennův Williams opustil trať a narazil do části nechráněné betonové bariéry. Telemetrie ukázala, že Senna vjel do zatáčky rychlostí 309 km/h, prudce zabrzdil, dvakrát podřadil a poté v rychlosti 211 km/h narazil do zdi. Náraz utrhl přední pravé kolo a kužel předku a Senna zůstal ve voze nehybný.
Přední pravé kolo při nárazu vystřelilo nahoru a dostalo se do kokpitu, čímž zasáhlo přední pravou oblast Sennovy helmy. Samotný náraz odrazil hlavu pilota dozadu proti opěrce hlavy a způsobil zlomeniny lebky. Kus závěsu připevněného ke kolu také částečně pronikl do jeho helmy a způsobil poranění hlavy, zatímco zubatý kus svislé sestavy pronikl hledím helmy těsně nad jeho pravým okem. Kterékoli ze tří zranění mohlo vést k jeho smrti.
Události v San Marinu se staly nakonec bodem obratu v bezpečnosti Formule 1. Byla zavedena nová bezpečnostní opatření jak ve Formuli 1, tak na okruhu v San Marinu. Byla obnovena Asociace jezdců Grand Prix, které šéfoval Nikki Lauda. Jak už bylo řečeno, došlo ke změnám na samotných vozech, které vedly k jejich větší bezpečnosti. Zvýšeny byly také o boky kokpitů, aby hlavy pilotů byly více chráněny. Ke změnám došlo i na samotných tratích a inkriminovaná zatáčka Tamburello, která se Sennovi stala osudnou, byla přestavěna na levo-pravou šikanu.
Zdroj: Racingnews 365, Wikipedia.