Zkáza největší vzducholodi světa je obestřena tajemstvím. Dodnes se neví, proč pýcha nacistického Německa shořela během chvilky jako papír

 Technika 
06. května 2022 07:19 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Vzducholoď pohltily plameny během 34 vteřin Depositphotos
Byla to největší vzducholoď světa a pýcha nacistického Německa a nakonec shořela během chvilky doslova jako papír. Co se vlastně během přistání v New Jersey 6. května 1937 stalo?

O tři dny dříve se vzducholoď Hindenburg vydala z německého Frankfurtu na cestu přes Atlantik. Přistát měla na letecké základně námořnictva v Lakehurstu u New Jersey. Na luxusní palubě měla 36 cestujících a 61 člennou posádku. Při pokusu o kotvení v Lakehurstu vzducholoď náhle vzplála. Oficiálně poté poté, co jiskra zapálila její vodíkové jádro. Trup vzducholodě rychle spadl rázem na zem a doslova během několika sekund shořel. O život přišlo 13 cestujících, 21 členů posádky a 1 civilní člen pozemního personálu a většina přeživších utrpěla vážná zranění, píše History.

Trvalo pouhých 34 vteřin, než celou vzducholoď pohltily plameny. Navzdory oficiální příčině neštěstí není ale přesný důvod katastrofy dodnes znám. Okolo zkázy nacistické vzducholodi kolují různé konspirační teorie, od atentátníka na palubě až po úmyslné zapálení pozemním personálem během kotvení.

Zkáza Hindenburgu rychle ukončila éru vzducholodí

Za touto krátkou etapou stál vynálezce Ferdinand Adolf August Heinrich Graf von Zeppelin. Ten v roce 1894, ve věku 60 let, investoval všechny své vlastní peníze do společnosti vyrábějící vzducholodě poté, co německá vláda odmítla jeho nápady. Během čtyř let ve své továrně v německém Friedrichshafenu sestavil svůj první stroj  LZ1.

Jeho vzducholodě měly krytou ocelovou konstrukci, která obsahovala vaky naplněné plynem. První letecká společnost Deutsche Luftschiffahrts-AG zahájila komerční lety Zeppelinů v roce 1910. Během čtyř let uskutečnila více než 1 500 letů a přepravila více než 10 000 cestujících,

Pak přišla první světová válka a militarizované Zeppeliny byly použity k náletům na Británii a Francii. Ferdinand Zeppelin zemřel ještě před koncem války v roce 1917 ve věku 78 let. To však nezabránilo pokračování stavby jeho vzducholodí. Zeppelinův nástupce Hugo Eckener skutečně postavil jednu z nejúspěšnějších vzducholodí Graf Zeppelin, která v letech 1928 až 1937 uskutečnila 590 letů, z toho 144 přes oceán.

Pak se ale Německo rozhodlo, že přes to bude právě Hindenburg, která bude zajišťovat pravidelnou transatlantickou osobní dopravu. Vzducholoď měla opravdu luxusní vybavení, které zahrnovalo jídelnu, koktejlový salonek, knihovnu a obývací pokoj vybavený klavírem. Cestující mohli podnikat dlouhé procházky po promenádách lemovaných velkými okny.

Došlo však k fatální chybě a nebo záměru. Vzducholoď měla konvenční konstrukci Zeppelin a byla vyrobena tak, aby byla naplněna heliovými vaky. Spojené státy ale zamezily dovozu helia do nacistického Německa, a tak loď Němci místo toho naplnili vaky s vysoce hořlavým vodíkem.

Zdroj: History, On This Day

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Dům a zahrada

Jak efektivně odstranit starý nátěr ze dřeva a co k tomu použít