Aktivní důchodce Peugeot 205, bývalý král, spasitel značky a vůz s ukradeným zrodem
Historii modelu Peugeot 205 lze označit za poněkud pohnutou. Přišel totiž ve velmi těžkých časech. Značka Peugeot tentokrát byla ve složité ekonomické situaci a právě Peugeot 205 ji zřejmě zachránil či na tom měl aspoň velký podíl. Peugeot byl totiž v té době sužován dlouhotrvající stávkou jeho zaměstnanců. Současně na něj úporně dotírala zahraniční konkurence s novými dostupnějšími vozy, kterým se dařilo přetahovat značce Peugeot klienty. A aby toho nebylo dost, francouzská vláda zpřísnila daňový systém a žádala po francouzských firmách větší odvody. Pro automobilku Peugeot, která se krátce předtím finančně značně rozsáhlými investicemi, to byla situace, která nepříjemně zaváněla bankrotem. Ovšem Peugeot už několikrát v minulosti dokázal svou houževnatost, odhodlanost a schopnost přežít jakkoli těžké časy. A dokázal to znovu! Cestou k úspěchu byla právě dvěstěpětka. Ta zvedla značku ze dna a dostala ho znovu na vrchol.
Ambiciózní plán vzestupu
Historie automobilu je často především historií lidí, kteří ho navrhli. U Peugeotu 205 je těch lidí hned několik a těžko říct, kdo je tím hlavním. Jedním z nejdůležitějších byl ovšem nepochybně Jean Boillot. Ten byl na konci 70. let ve vedení společnosti Peugeot a byl to právě on, kdo v době, kdy společnost procházela obtížným obdobím, přišel s ambiciózním projektem nového malého vozu, který měl být mnohem víc než jen městský vůz. Mělo jít o víceúčelový vůz, který bude stejně pohodlný ve městě i mimo něj, bude schopen přepravit malou rodinu a zároveň bude cenově dostupný… zkrátka vůz, který bude vhodný k jakémukoliv účelu neboli vůz, který budou všichni chtít a ochotně kupovat.
Co je doma, to se počítá
Vzhledem k tomu, že tenkrát Peugeot zadával tvorbu veškerých designových návrhů slavné italské návrhářské firmě Pininfarina, nebylo co řešit. Stačilo vytvořit objednávku. Peugeot se ale tenkrát rozhodl jinak. Zorganizoval interní soutěž, ze které vyšel vítězný návrh týmu pod vedením interního designéra Gérarda Weltera. Design interiéru pak navrhl známý automobilový designer Paul Bracq, který v té době pracoval ve studiu Peugeot.
Šedá eminence v pozadí
Nicméně v pozadí zrodu Peugeotu 205 stojí ještě jeden muž. Taková trochu šedá eminence. Tím je designér Gérard Godfroy. Ten údajně vytvořil v roce 1977 tak zvaný projekt M24. Následně stvořil i maketu, a ta prý byla takřka identická s reálným vozem Peugeot 205, který vznikl poté. Zlí jazykové tedy tvrdí, že Welter Godfroyovi ukradl nápad. Nicméně ať už to bylo jakkoli, faktem je, že Peugeot 205 byl jedním z nejpovedenějších modelů osmdesátých let v rámci celé Evropy.
Raketový nástup
První prototyp vozu Peugeot 205 vznikl v roce v roce 1981 a výroba byla zahájena na konci roku 1982. Obchodní uvedení na trh se událo 24. února 1983. Výrobní závod v Poissy, kde se dvěstěpětka vyráběla, postupně zvyšoval produkci. Zatímco v začátcích se zde vyrábělo kolem 800 vozů za den, později už se jednalo o více než 2400. Miliontý vůz sjel z linky už na konci roku 1985, úplně poslední kus pak 31. prosince 1998. Z celkového počtu 5,3 milionů vyrobených kusů jich tisíce dodnes jezdí.
První malý diesel
Z technického hlediska znamenal Peugeot 205 vstup značky Peugeot do moderní éry: kompaktní, ale prostorný, praktický svými pátými dveřmi, výkonný a zároveň úsporný, vhodný pro všechny účely… Byl to především první vůz značky, který použil u zadní nápravy torzní tyče, aby tak vzniklo více prostoru pro cestující. Byl také prvním malým francouzským vozem s dieselovým motorem, a především prvním dieselovým vozem, který nabízel výkony odpovídající jeho benzinovým protějškům, ale s mnohem nižší spotřebou paliva (průměrně 3,9 l/100 km).
Od 45 po 200 koní
Peugeot 205 byl také prvním malým vozem značky Peugeot, který nabízel tak širokou a rozmanitou nabídku motorů – od 45 po 200 koní – a automatickou převodovku, což byla v té době na trhu vzácná možnost. Od svého uvedení na trh v roce 1983 byl nabízen se čtyřmi benzinovými a jedním naftovým motorem. V následujícím roce byla nabídka rozšířena o legendární modely GTI a Turbo 16 a také o třídveřovou karoserii. Následovala celá řada verzí, od cenově dostupnějších, jako byl Junior z roku 1986 s „džínovými“ sedadly, až po elegantnější, jako byl Lacoste nebo Gentry.
Slavný odchod, slavný příchod
V roce 1998, po dlouhé a bohaté kariéře trvající 15 let, během nichž bylo vyrobeno 5 278 050 kusů, se Peugeot 205 rozloučil. Nahradil ho další nezapomenutelný model, Peugeot 206. Ten pak slavnou dvěstěpětku v prodejnosti dalece překonal a sesadil ji z trůnu patřícímu nejprodávanějšího modelu Peugeot. V myslích automobilových nadšenců ovšem tento slavný model zůstane už napořád.
Zdroj: Peugeot