Peugeot 205 slaví čtyřicítku. Připomeňte si auto plné šokujících příběhů
Král je mrtev, ať žije král
Design vozu Peugeot 205 měla stejně jako u všech ostatních modelů značky navrhovat opravdová ikona designu, italská návrhářská firma Pininfarina. V osmdesátých letech, když Peugeot 205 vznikal, nevytvářel nikdo v Evropě krásnější vozy, než právě Pininfarina. Názornými ukázkami byly sportovní Ferrari, jejichž design dodnes mnohým motoristickým fanouškům zrychlí tep. Přesto u modelu 205 návrh vytvořený tím největším designovým mágem neuspěl a byl poražen tehdy neznámým Gérardem Welterem. Zaměstnanec Peugeotu Welter se zapojil do interní soutěže, kterou společnost Peugeot vyhlásila. A vyhrál! Jeho návrh byl mnohem modernější a elegantnější než ten z dílny proslulých italských návrhářů. Přinesl do designu značky Peugeot nové prvky, které se později používaly i na dalších modelech, zejména mřížka chladiče s horizontálními lištami a pás mezi zadními světly. Design interiéru navrhl automobilový designer Paul Bracq, který v té době stejně jako Welter pracoval ve studiu Peugeot. Nicméně ani Pininfarina nevyšel tak úplně na prázdno. Útěchou mu bylo, že k modelu 205 vytvořil alespoň návrh verze kabriolet.
Když Peugeot, tak diesel: jak šokující idea!
Na přelomu tisíciletí byla hláška „Když Peugeot, tak diesel“ známá. Vždyť to byl právě Peugeot, kdo jako první vybavil své dieselové motory filtrem pevných částic, doplňkem, který se později stal tak nezbytným, že jím musely povinně vybavit své vozy všechny automobilky. Přitom před příchodem modelu Peugeot 205 byl diesel na vedlejší koleji. S dvěstěpětkou ale přišel čtyřválcový motor o objemu 1 769 cm3 a výkonu 60 koní. Díky tomuto pohonu se Peugeot 205 stal prvním malým francouzským vozem s dieselovým motorem, a především prvním dieselovým vozem, který nabízel výkony odpovídající jeho benzinovým protějškům, ale s mnohem nižší spotřebou paliva (průměrně 3,9 l/100 km). Tento motor ale samozřejmě nenastoupil na místo benzínových pohonů, těch totiž měl Peugeot 205 na výběr hned několik. Byl totiž prvním malým vozem značky Peugeot, který nabízel tak širokou a rozmanitou nabídku motorů – od 45 po 200 koní – a automatickou převodovku, což byla v té době na trhu vzácnost.
Od svého uvedení na trh v roce 1983 byl nabízen se čtyřmi benzinovými a jedním naftovým motorem. V následujícím roce byla nabídka rozšířena o legendární modely GTI a Turbo 16 a také o třídveřovou karoserii.
Pusťte k tomu reklamního génia
Ano, Peugeot 205 nebyl prvním ani posledním produktem, který z velké části vděčí za svůj úspěch povedené reklamě. Slavný byl například spot nápadně připomínající akční scénu z bondovky. V něm je Peugeot 205 pronásledován a bombardován na zamrzlém jezeře vojenským letadlem. Tuto scénu pak o pár desítek let později Peugeot zrecykloval s modelem 208 GTi. Peugeot 205 ovšem dokázal reklamou zaútočit i na city rodičů, ostatně rodiny tvořily značný díl jeho klientely. Reklamní spot, ve kterém si malý kluk sestaví z krabice autíčko a opatří ho nápisem „205“, dojímá dodnes.
Lev s ostrými drápy
Mocným nástrojem propagace vozů Peugeot 205 a značky Peugeot byl motoristický sport. V roce 1984 vstoupil Peugeot s ohromujícím vozem 205 Turbo 16 do hlavní kategorie mistrovství světa v rallye, slavné skupiny B. Během první sezóny udělal Ari Vatanen svým vítězstvím ve třech soutěžích rallye silný dojem. V letech 1985 a 1986 získal Peugeot 205 Turbo 16 titul mistra světa v poháru konstruktérů a Timo Salonen (1985) a Juha Kankkunen (1986) titul mezi jezdci. Se zánikem kategorie skupiny B na konci roku 1986 přišel Jean Todt s myšlenkou přihlásit vůz 205 T16 do legendárního závodu Paříž-Dakar. Výzva byla přijata a vyhrána: v letech 1987 a 1988 speciálně upravený Peugeot 205 T16 slavný závod vyhrál, nejprve v rukou Ariho Vatanena, poté Juha Kankkunena.
Žije dál
Jeden z nejslavnějších peugeotů všech dob ukončil svou produktovou kariéru v roce 1998. Za patnáct let jeho kralování vzniklo 5 278 050 vozů a některé z nich jezdí dodnes. Peugeot 205 ale také položil základy úspěšných městských vozů Peugeot 206, Peugeot 207 a dnes Peugeot 208.
Zdroj: Peugeot