Limuzína: Okázalý, totálně nepraktický vůz, který přežil století

 Technika 
01. srpna 2022 09:03 / Ema Maxová
  1
📷
5 fotografií v galerii
Limuzína je tu s námi více než století Peugeot
Limuzína je čtyř, šesti, ale i vícedveřový automobil s pevnou střechou, do něhož se pohodlně usadí 6, 7, 8, ale i 9 a více osob. Prostor mezi řidičem a pasažéry na zadních sedadlech je většinou oddělen přepážkou s okénkem, pomocí kterého lze komunikovat s řidičem, ale zároveň je zajištěno soukromí a intimita posádky vozu. Cestujícím vzadu je většinou umožněno sedět čelem k sobě a konverzovat, popíjet, relaxovat a jinak příjemným způsobem trávit cestu. 

Nejdelší limuzínou na světě je podle Guinnessovy knihy rekordů vůz vyrobený v roce 1992 v USA a nazvaný American Dream. Měří přes 30 metrů, má dva motory, 26 kol a musí jej současně řídit dva řidiči.

První limuzínu v pravém slova smyslu vyrobili pravděpodobně v Americe (jak jinak!) v roce 1920. Jak vzniklo označení „limuzína“, se přesně neví, ale jedna z teorií tvrdí, že vynálezce tohoto typu karoserie, Francouz Charles Jeantaud, pocházel z města Limoges, což bylo hlavní město bývalého francouzského regionu Limousin, a to je název pro limuzínu ve francouzštině. 

Limuzína je tu tedy s námi více než století. Vozí krále, prezidenty, premiéry, hvězdy showbusinessu, VIPky i nejvlivnější lidi planety. Používá se na svatbách i jako atrakce pro turisty. Pro běžný život je však naprosto nepoužitelná – nehorázně drahá, s vysokou spotřebou, nepraktická a okázalá až nevkusná. Přesto mnoho lidí přitahuje. Obklopuje ji aura luxusu, slávy, bohatství a moci. Nejvíc jich jezdí v Americe, v Evropě se objevuje jen sporadicky. Vyrábí ji například Cadillac. Limuzíny této značky s oblibou používají američtí prezidenti. Vozy značky Lincoln se zase proslavily tím, že si jich několik pořídil Elvis Presley. Silný zvuk má i značka Rolls Royce, jejíž limuzíny jsou považovány za jedny z nejluxusnějších.

Občas do této oblasti ovšem zabloudí i automobilky vyrábějící lidovější velkosériové vozy. Většinou se však jedná o snahu překvapit publikum či posílit image, což byl případ limuzíny 607 Paladine značky Peugeot. Příběh tohoto automobilu je však velmi zajímavý. Vůz Paladine vznikl v roce 2000 jako koncept, neboli showcar pro ženevský autosalon. Jedná se o velkolepý vůz 607, který pro Peugeot vyrobila karosárna Heuliez. Je více než pět metrů dlouhý a přeměněný na polokabriolet se zatahovací skleněnou střechou zakrývající zadní sedadla. Interiér luxusně vybavila čalounická firma Hermès, která použila nádhernou modrou a krémovou kůži. Uvnitř vozu je bar, dvě nádherná elektricky nastavitelná křesla pro prestižní cestující a sklopné sedadlo otočené zády ke směru jízdy pro doprovod. Jméno vozu, Paladine, je kuriózní, protože označuje termín, který se ve starověkém Římě používal pro císařovu palácovou gardu.

Když byl koncepční vůz takto v roce 2000 pojmenován, nikdo netušil, že o pár let později bude i tento vůz stejně jako starořímští paladinové chránit hlavu státu. Stalo se to v roce 2007, kdy Nicolas Sarkozy zvítězil ve francouzských prezidentských volbách. Jeho tým tenkrát hledal vůz, se kterým by nově zvolený prezident přijel na inauguraci. Vůz ztělesňující obnovu a modernost měl přihlížející voliče ohromit. Někdo si vzpomněl na koncepční vůz Peugeot 607 Paladine, na nějž v tu dobu sedal prach v muzeu značky Peugeot v Sochaux.

Na žádost kanceláře Nicolase Sarkozyho byl vůz z muzea Peugeot převezen do Paříže a 16. května 2007 se pak k překvapení všech objevil na Champs-Elysées. I přes četné úpravy si vůz zachoval eleganci standardního modelu Peugeot 607. Na druhou stranu si instalace mechanismu stahovací střechy vyžádala výrazné zmenšení palivové nádrže: její objem byl pouhých 6 litrů. To, co u koncepčního vozu nebyl problém, bylo vzhledem k hmotnosti vozu a spotřebě vidlicového šestiválce problematické pro běžné použití. Peugeot 607 Paladine se proto již dál nepoužíval. Vrátil se sice do muzea, ale zapsal se nesmazatelný písmem do historie jako nejokázalejší a nejkratší dobu používaný prezidentský vůz Francouzské republiky. Mimochodem v muzeu v Sochaux ho stále vystavují.

Autorský článek, další zdroj: Peugeot.

Témata: auto, moto, retro

Víc už toho není

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hvězdy se podělily se svými fanoušky o „nezapomenutelný piknik“

Styl

Vyzrajte nad podzimem a nastartujte svůj imunitní systém. Pomůžou vám v tom tyto čtyři potraviny

Tech

Vlastnit či nevlastnit? Auto na „operák“ je dostupnější než kdykoli předtím