Nenávidíš nebo miluješ, nic mezi tím. Aneb den, kdy Peugeot zavrhl tradiční volant

 Technika 
14. dubna 2024 07:31 / Ema Maxová
  5
📷
8 fotografií v galerii
Občas se ale objeví někdo, kdo se rozhodne zbořit stereotypy Peugeot
Proč měnit něco, co po desetiletí funguje, nikdo si na to nestěžuje, a všichni to považují za neměnný standard? Občas se ale objeví někdo, kdo se rozhodne zbořit stereotypy. Chce to kuráž a pořádnou dávku sebevědomí. Toho má ale francouzská automobilka Peugeot na rozdávání, a tak překopala od základů to, co se nikdy nikdo překopávat neodvážil – místo řidiče.

Jedná se o prvek vozu, který se v historii automobilů vyvíjel nejméně. Peugeot se toho ale nebál a uvedl systém i-Cockpit. Byl to velký a riskantní krok do neznáma, dnes však tento systém mají všechny osobní vozy značky a deset milionů spokojených klientů.

Ženevský vabank

Psal se rok 2012 a začínal autosalon v Ženevě. Peugeot tam tenkrát dorazil ve velkém stylu. Pod plachtou měl ukrytou nejočekávanější a nejdůležitější novinku, Peugeot 208: auto, které se mělo stát bestsellerem a navázat na veleúspěšné předchůdce, mezi nimiž figuroval například Peugeot 205 s pěti miliony prodaných kusů, nebo nejprodávanější peugeot všech dob – legendární dvěstěšestka s osmi miliony prodaných kusů. Odhalení vozu 208 očím dychtivých novinářů předcházela velkolepá taneční show a plamenný proslov tehdejšího ředitele značky. Všechny zraky se upíraly k zahalenému vozu. Plachta spadla a ozvaly se pochvalné výkřiky. Mladistvý design, sportovní silueta, atraktivní odstíny… Pak ale přišel šok. Interiér vozu byl totiž zcela jiný, než se čekalo. Tradiční místo řidiče se kompletně přerodilo. Volant byl nečekaně maličký, dotykový displej zase obrovský. A hlavně na přístrojovou desku se koukalo úplně jinak, než bylo do té doby zvykem. Bylo zřejmé, že Peugeot vsadil vše na jednu kartu. Buď uspěje, nebo ho nový systém i-Cockpit, jak ho Peugeot pojmenoval, zničí.

Předzvěst jménem SR1

Je však třeba říct, že tak úplný krok do tmy to z hlediska Peugeotu nebyl. První reakce veřejnosti už totiž získal prostřednictvím konceptu Peugeot SR1, který odhalil v Ženevě o dva roky dříve. Tento koncept prozradil některé z nápadů, jimiž se značka zabývala. Mezi ně patřila i revoluční pozice řidiče měnící tradiční pravidla designu a ergonomie. Koncept SR1 se stal, jak je ostatně u koncepčních vozů zvykem, vodítkem pro designéry při tvorbě sériových vozů.

V té době se týmy Peugeot snažily vyvinout sedadlo řidiče tak, aby poskytovalo více emocí na palubě, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Skupina designérů a inženýrů se pustila do práce a objevil se nápad zmenšit volant. Do té doby se ve všech vozech značky Peugeot používal volant většího průměru s tradičním čtením informací na přístrojové desce skrz volant. Idea nového způsobu získávání informací vycházela z teze, že ideální poloha pro čtení je ve výšce očí. Tato nová poloha v kombinaci s menším volantem vytvořila zcela nový vyvýšený přístrojový panel. Byl přidán dotykový displej, který výrazně zjednodušil veškeré ovládání a začal využívat konektivitu. To byl začátek dotykových displejů ve vozech Peugeot.

Příznivci i odpůrci

První reakce novinářů, kteří si půl roku po ženevském autosalonu 2012 Peugeot 208 vyzkoušeli, byly rozpolcené. „Nesmysl! Proč měnit něco, co odjakživa funguje?“ říkali jedni. „Úžasné. Ten pocit z řízení je naprosto dokonalý. Jízda s tímto systémem vás prostě neskutečně baví. Proč to ještě nikdo dřív nevymyslel?“ oponovali druzí. Pravdou je, že i po deseti letech se řidiči stále dělí na dva tábory. I-Cockpit buď miluješ, nebo nesnášíš. Nic mezi tím. Naštěstí pro značku Peugeot je těch, kteří ho milují opravdu hodně a stále jich přibývá. I-Cockpit jednoznačně prokázal, jak dokonale slouží ve prospěch emocí, bezpečnosti a pohodlí řidiče a posádky, což jsou dnes charakteristické vlastnosti vozů Peugeot.

Jedeme dál

Peugeot i-Cockpit® se od svého vzniku neustále vyvíjí a modernizuje. V roce 2016 se u druhé generace vozů Peugeot 3008 a Peugeot 5008 představila verze s digitálním přístrojovým panelem s uhlopříčkou 12,3ʺ, který lze plně konfigurovat a přizpůsobovat, zatímco pod centrální dotykovým displejem byly umístěny přepínače (toggle switches), které ještě více usnadnily přístup k základním funkcím. V roce 2019 se u druhé generace modelu Peugeot 208 poprvé objevil digitální 3D přístrojový panel. 

U nových modelů Peugeot 308 (2021) a 408 (2022) postoupil Peugeot i-Cockpit ještě o krok dál. Získal nový systém infotainmentu i-Connect®, nový kompaktní volant schopný rozpoznat přítomnost rukou řidiče při používání asistenčních systémů řízení a dotykové ovladače i-toggles, které lze nakonfigurovat pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice a spouštění aplikací, přičemž všechny tyto funkce si může uživatel sám nastavit podle svého uvážení.

Koncept Inception, který byl představen na veletrhu CES v Las Vegas na začátku letošního roku, ukazuje budoucnost i-Cockpitu, s novým revolučním řídicím systémem Hypersquare, ovládaným novými pohyby rukou. Přizpůsobuje se tak nové generaci, pro kterou jsou tablety, dotykové displeje a další moderní zařízení dnešní doby neodmyslitelnou součástí každodenního života.

Zdroj: Peugeot

Témata: auto, moto, retro
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Dům a zahrada

Jak se důkladně zbavit zápachu močoviny v kočičím záchodě? Výborně zabírají ocet a soda