Historie balení vánočních dárků a balicího papíru. Ten byl vynalezen až v minulém století
První zaznamenaná forma balení dárků je látka. Ti, kteří během období tří království, známé také jako období tří říší, praktikovali tradiční korejská lidová náboženství, věřili, že zabalené předměty jsou symbolem ochrany a štěstí, takže darování dárku zabaleného do látky bylo způsobem, jak poskytnout ochranu a hodně štěstí pro příjemce. Další ranou tradicí balení dárků je japonský styl furoshiki (balení dárků do látky), který existuje již od období Tokugawa v 17. století.
Dokonce i mudrci zabalili dárky, které přinesli Ježíškovi, i když své zlato, kadidlo a myrhu vložili do malých pokladniček, nikoli do červeného kostkovaného papíru. To je také pravděpodobně důvod, proč si balení dárků spojujeme s Vánocemi, i když se to dělá u většiny svátků a obdarovávání.
Historie balicího papíru
Kde a kdy se tedy vzal balicí papír? Ten se začal používat až díky popularizaci vánočních přání. V polovině 19. století lidé začali posílat papírová vánoční přání po celé Evropě a Americe. Jak se tisková technologie zdokonalovala, bylo snazší tisknout a prodávat papírové kartičky. Nakonec se zvyk stal tak populární, že výrobci karet začali tisknout vzorovaný hedvábný papír, aby odpovídal vzorům vytištěným na kartičkách, a poptávka po nich neustále rostla.
Na počátku 20. století se na Západě staly jak papírová vánoční přání, tak papírové kapesníčky velmi populární. Ale za vynález pravého papírového dárkového obalu může firma Hallmark. V roce 1917 bratři Hallovi provozovali papírnictví v Kansas City, tiskli karty a hedvábný papír pro nadcházející vánoční svátky. Když jim došel hedvábný papír, který lidé používali k balení dárků, začali tisknout velké role vzorovaného balicího papíru, který dnes známe.
Během dvou let už Hallmark vyráběl velké množství dárkových obalů a prodával je po celé zemi. Dnes Američané utratí více než 3 miliardy dolarů za balení dárků ročně. Náklady na tuto radost samozřejmě ale nejsou jen finanční. Každý rok se vyhodí miliony tun papírových dárkových obalů, protože většinu z nich nelze recyklovat.
V poslední době se tak vrací původní tradice, která je mnohem ekologičtější, totiž balení dárků do látky. A ta japonská, tedy furoshiki, je stále populárnější a letos je v západních zemích velkým trendem. Vyzkoušejte jej také... Dále čtěte: Pozvat si za socialismu domů Mikuláše nebyl problém. Zajímavé ale je, že on sám nebyl tou hlavní atrakcí.
Zdroj: Bhg.