Legendární pilot F1 Ayrton Senna zemřel 1. května 1994 v San Marinu. Pouhý jeden den po smrti jiného závodníka na stejné trati

 Koktejl 
02. května 2022 15:47 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Sennovi bylo jen 34 let Wikimedia Commons
Pilot F1 Ayrton Senna zemřel na 1.máje roku 1994 poté, co jeho formule Williams FW16 narazila do betonové bariéry na Velké ceně San Marina.

Smrt brazilského pilota ale obklopují další tragické i pozitivní události. Nicméně automobilový svět v něm ztratil jednoho z nejlepších pitotů F1. Sennovi navíc bylo jen 34 let.

Dvě smrtelné nehody za 24 hodin

Velká cena San Marina roku 1994 byla doslova prokletá. O den dříve totiž zemřel rakouský jezdec Roland Ratzenberger, když jeho vůz havaroval během kvalifikace do závodu. Jeho a Sennovy havárie byly fatální, ale o závodním víkendu jich bylo mnohem víc. Šlo také o první smrtelné havárie, ke kterým došlo během závodu Formule 1 za posledních 12 let, píše Racingnews 365.

Co se tehdy vlastně na závodní dráze stalo? Havárie provázely už samotný start závodu.  Pedro Lamy a JJ Lehto byli účastníky vážné nehody, když pilot Lotusu narazil do zadní části zastaveného Benettonu hned po startu. Všude létaly trosky vozů a na trať vyjel Safety Car. Závod byl znovu spuštěn v 6. kole, Senna vedl a Schumacher byl druhý. V dalším kole Sennův Williams opustil trať  a narazil do části nechráněné betonové bariéry. Telemetrie ukázala, že Senna vjel do zatáčky rychlostí 309 km/h, prudce zabrzdil, dvakrát podřadil a poté v rychlosti 211 km/h narazil do zdi. Náraz utrhl přední pravé kolo a kužel předku a Senna zůstal ve voze nehybný.

Přední pravé kolo při nárazu vystřelilo nahoru a dostalo se do kokpitu, čímž zasáhlo přední pravou oblast Sennovy helmy. Samotný náraz odrazil hlavu pilota dozadu proti opěrce hlavy a způsobil zlomeniny lebky. Kus závěsu připevněného ke kolu také částečně pronikl do jeho helmy a způsobil poranění hlavy, zatímco zubatý kus svislé sestavy pronikl hledím helmy těsně nad jeho pravým okem. Kterékoli ze tří zranění mohlo vést k jeho smrti.

Události v San Marinu se staly nakonec bodem obratu v bezpečnosti Formule 1. Byla zavedena nová bezpečnostní opatření jak ve Formuli 1, tak na okruhu v San Marinu. Byla obnovena Asociace jezdců Grand Prix, které šéfoval Nikki Lauda. Jak už bylo řečeno, došlo ke změnám na samotných vozech, které vedly k jejich větší bezpečnosti. Zvýšeny byly také o boky kokpitů, aby hlavy pilotů byly více chráněny. Ke změnám došlo i na samotných tratích a inkriminovaná zatáčka Tamburello, která se Sennovi stala osudnou, byla přestavěna na levo-pravou šikanu. 

Zdroj: Racingnews 365, Wikipedia.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Svatební diadém princezny Diany bude konečně vystaven

Styl

Dana (50): S manželem nám to neklapalo. Našla jsem si milence a ztratila úplně všechny

Tech

První cestovní hypersonický letoun od dob Concordu. Žádný velký fofr to ale není

Zavřít reklamu