Před osmnácti lety spustil Mark Zuckerberg Facebook. Dnes je strojem na peníze a hlavním šiřitelem dezinformací
Zuckerberg chtěl Facebookem propojit studenty univerzity. Jenomže za první den se mu zaregistrovalo přes tisíc lidí, a to byl začátek Facebooku, jak jej známe dnes. Dnes je Facebook jednou z nejhodnotnějších společností na světě s více než 2 miliardami aktivních uživatelů měsíčně a zároveň také jednou z nejkontroverznějších sociálních platforem s mnoha problémy ohledně zneužívání osobních údajů svých uživatelů.
Dnes je Facebook strojem na peníze a hlavním šiřitelem dezinformací
Počátky Facebooku byly velmi podrobně zkoumány, ale přesný důvod této myšlenky Zuckerberg nikdy pořádně neobjasnil. Je nicméně zřejmé, že Zuckerberg měl dvojí nadání pro kódování a vyvolávání rozruchu, což mu na Harvardu dobře posloužilo. V předchozím roce se stal celebritou školního areálu vytvořením FaceMash, webové stránky, kde studenti mohli hlasovat o tom, která ze dvou náhodně vybraných harvardských žen je atraktivnější. Rychle se dostal do konfliktu jak s administrativou, tak s několika ženskými skupinami. FaceMash byl krátkodobý, ale populární, což zřejmě vedlo Zuckerberga k tomu, aby vytvořil sociální síť pro celý kampus.
Pak už se Facebook rychlostí blesku šířil z Harvardu na další univerzity a do konce roku získala 1 milion uživatelů. Zuckerberg se na Harvard vykašlal, pořídil si sídlo v Kalifornii a začal se Facebooku věnovat naplno.
Facebook byl jednou z hlavních sil, které přivedly internet do fáze s vysokou či plnou participací uživatelů na vytváření jeho obsahu, což je označováno jako Web 2.0. Nicméně v posledních letech se množí kontroverze okolo této sociální sítě a je už dávno jasné, že Zuckerbergovi jde především o vydělávání peněz.
Kromě toho, že Facebook umožnil šíření dezinformací a falešných účtů, sklidil kritiku za prodej dat svých uživatelů a za to, že je dostatečně nechránil. Facebook nicméně nadále dominuje na trhu sociálních médií, generuje zdaleka nejvíce příjmů z reklamy a udržuje si více než polovinu celkového podílu na trhu. Jeho fungování se bude muset zřejmě v budoucnu stát předmětem silné kontroly. Firma už po celém světě dostala miliardové pokuty za své nekalé chování, ale ty jsou jen drobnostmi ve srovnání s tím, kolik Zuckerberg na manipulaci s uživateli Facebooku vydělává.