Revizoři v dobách minulých: Víte, kolik se platila pokuta za jízdu na černo a co nosili kontroloři na sobě?

 Koktejl 
04. ledna 2019 10:13 / Terezie Zamlynová
  0
📷
25 fotografií v galerii
I v době, kdy jezdily tyto tramvaje po Praze, v nich bylo možné potkat revizory DPP
Pražský dopravní si v červenci 2019 připomene již 105. výročí od zavedení pokut za jízdu „na černo“ v prostředcích pražské městské hromadné dopravy. Přepravní kontroloři, dnes spíše revizoři, začali poprvé pokutovat cestující za jízdu bez platného dokladu totiž přesně 1. července 1914. Do té doby museli cestující přichycení bez platné jízdenky zaplatit jen jízdné bez přirážky.

První červencový den roku 1914 však přinesl podstatnou změnu a život černým pasažérům či zapomnětlivcům znepříjemnil. Cestující v pražské městské dopravě, která byla v té době pouze tramvajová, museli už platit pokutu, pokud se při přepravní kontrole nemohli revizorům prokázat platnou jízdenkou.

Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní, kde se přirážky začaly vybírat v roce 1912.

Pokuta byla jedna koruna. Málo to nebylo

Původní výše pokuty měla být stejně jako ve Vídni 2 koruny, ale nakonec správní rada Elektrických podniků svůj návrh revidovala a v dopravním řádu Prahy se objevila pokuta pouze ve výši 1 koruny. I tak to nebylo úplně málo.

V Praze v té době platil pásmový tarif, odvozený podle počtu projetých pásem. Při jízdném, které bylo 30 haléřů za jízdu přes 10 pásem, proto černí pasažéři zaplatili pokutu celkem ve výši 3,3násobku jízdného. Pokud měl cestující platit jízdné 22 haléřů, jízda nad 3 pásma do 10 pásem, činila pokuta 4,5násobek jízdného a jestliže cestující jel nejkratší vzdálenost do tří pásem, za 14 haléřů, musel při ztrátě anebo nezakoupení jízdenky zaplatit 7,1násobek jízdného.

I tehdy se někdy volala pomoc strážníků

Jako kuriózní připomíná současný DPP skutečnost, že zpočátku vymáhání pokut se jako doklady o jejich zaplacení používaly starší stvrzenky na pokuty. Ty ale bývaly uděleny za poškození vozu, např. za rozbití okna. Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat „c. k. stráž bezpečnosti“.

Zavedení pokut však neznamenalo, že do té doby v pražské městské hromadné dopravě neexistovali revizoři. Ti prováděli kontrolu od počátku, tedy už i na koněspřežné tramvaji. Neměli ale na starosti jen nezbedné cestující, ale kontrolovali také provozní personál, především prodej a kontrolu jízdenek. A čas od času byli zvláštními úředníky kontrolováni i sami revizoři, zda svědomitě a důsledně vykonávají kontrolu.

Charakterizoval je tvrdý klobouk na hlavách

Zpočátku měli revizoři stejnokroj, ale časem začali používat přesně definovaný civilní oděv, včetně charakteristického „tvrdého klobouku“. Od 1. října 1904 (v roce 2019 tomu tedy bude 115 let) se revizoři při výkonu služby prokazují nezbytným služebním odznakem, jehož podoba se během více než století pochopitelně několikrát změnila. O bankovkách, kterými jsme platili v dobách minulých, jsme psali před časem.

Základní principy práce revizorů se ale během sta let nezměnily: Revizor se prokazoval služebním odznakem, uděloval pokutu (později přirážku), měl možnost zjistit totožnost černého pasažéra a v případě potřeby mohl zavolat strážníka. 

V naší galerii se pak můžete podívat, jak šel čas s odznaky a jízdenkami Pražského dopravního podniku.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Televize je stále oblíbené médium, v průměru před "bednou" prosedíme až 4 hodiny denně

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008