Rusové oslavují prvního muže ve vesmíru. Gagarina tam poslali před 61 lety

3
📷
2 fotografie v galerii
Byl Gagarin skutečně první? Depositphotos
12. dubna 1961 se sovětský kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin na palubě kosmické lodi Vostok 1 stal prvním člověkem, který letěl do vesmíru.

Stejně, jako je první člověk na Měsíci opředen řadou konspiračních teorií, i Gagarinův první let do vesmíru má své otazníky. Během letu se 27letý zkušební pilot a průmyslový technik také stal prvním člověkem, který obletěl planetu, což jeho vesmírná kapsle zvládla za 89 minut. Vostok 1 obíhal Zemi v maximální výšce 300 kilometrů a byl zcela řízen automatickým řídicím systémem, píše History. To znamená, že Gagarin letěl ještě o 100 kilometrů níže, než je výšková hladina mezinárodní vesmírné stanice ISS.

Sovětská propaganda to roztočila na plné obrátky

Jediné, co Gagarin během svého letu řekl, bylo: "Let probíhá normálně. Je mi dobře." Poté, co byl oznámen jeho historický počin, se z něho okamžitě stala celebrita. Byl vyznamenán Leninovým řádem a získal také titul Hrdina Sovětského svazu. Po celém Sovětském svazu mu byly postaveny pomníky a na jeho počest byly přejmenovány ulice.

Triumf sovětského vesmírného programu ve vyslání prvního člověka do vesmíru byl velkou ranou pro Spojené státy, které naplánovaly svůj první vesmírný let bohužel až na květen 1961. Gagarin navíc obletěl Zemi, což byl výkon, který americkému vesmírnému programu unikal až do února 1962, kdy astronaut John Glenn provedl tři oblety v raketě Friendship 7. V té době již Sovětský svaz udělal další skok vpřed ve vesmírných závodech a v srpnu 1961 kosmonaut Gherman Titov ve Vostoku 2 obletěl Zemi 17krát a strávil více než 25 hodin ve vesmíru.

Gagarin, který o 7 let později záhadně zemřel během rutinního testovacího letu stíhačky MiG-15, dost možná ale prvním člověkem ve vesmíru nebyl. Ještě předtím, než se vůbec Gagarin vydal na cestu do vesmíru, se objevily zvěsti, že Sověti úspěšně vypustili člověka do vesmíru před tím, než Gagarin vstoupil do Vostoku 1. A mluvilo se o tom, že se tak stalo 7. dubna, tedy o pět dní dříve.

Dennis Ogden, moskevský zpravodaj pro noviny Britské komunistické strany Daily Worker, o tom tehdy informoval v článku s titulkem "První muž ve vesmíru“. Informoval čtenáře, že kosmonaut, syn špičkového leteckého konstruktéra, se úspěšně vrátil, ale trpí neblahými účinky vesmírného letu. Podle informací tisku nastaly po třech obletech Země problémy při návratu. Jeho přistání bylo zjevně mimo kurs, což mu způsobilo fyzickou újmu a duševní utrpení. Objevily se dokonce i informace, že ho nehoda dostala do kómatu.

Široce publikovaná verze také hovoří o tom, že Iljušin měl při návratu problémy se svou kapslí, havaroval v Číně a poté, co byl zajat, byl nakonec předán zpět do SSSR v roce 1962. Tvůrci dokumentárních filmů o této problematice uvedli, že Iljušin o údajných incidentech před kamerou mluvit nikdy nechtěl.

A to ještě není všechno. Existují také informace s neověřitelnými důkazy o tom, že Sověti poslali v letech předtím do vesmíru hned několik kosmonautů, ti ale drastickou snahu Sovětského svazu o vesmírné prvenství nepřežili.

Zdroj: History, Space